Hajó átépítés, felújítás (2. rész ) MinnKota Terrova/ Ulterra orrmotor
Hajó átépítés, felújítás (2. rész ) MinnKota Terrova/ Ulterra orrmotor

Horgász hajóépítési cikkem második részében a szonár kiválasztással folytatom.

Otthoni szerelés előtt. Corallo.

Ha több szonárt szeretnénk használni a hajónkban, akkor hálózati elosztó dobozt kell beépítenünk valahová. A legújabb ilyen elosztó készülékek nemcsak jelzik fénylő LED diódákkal, hogy melyik készülék működik, de azt is ki lehet olvasni, hogy milyen a készülék típusa. Pl. zöld szín: Helix, narancs : Solix/Apex) Gyorsabb a készülékek regisztrációja és az adatsebesség is növekedett aHumminbird Ethernet 5-ös boxxal. .

Az Ethernet boxba ( hálózati elosztóba) 1,5m, 3m, 6m és 9m hosszú kábelekkel lehet bekötni a készülékeket. (Apa-apa típusú kábelek )

Solix készülék érintő képernyős, gyors és a felmelegedésre nem érzékeny. Okos telefonjainkhoz hasonlóan tudjuk kezelni és könnyü velük a navigálás, sok hajós funkciót támogatnak.

Helix : olcsóbb, gyors, kevés áramot fogyasztó szonár család, de csak nyomógombokkal kezelhetőek. A Helix készüléket a hálózatra egy adapter kábellel kell csatlakoztatni. Ezt külön kell beszerezni. Egyszerűsbb a kezelése, de képminőségben hasonló a Solix készülékekkel.

Apex készülékek a SOlixok továbbfejlesztett változatai, amik még gyorsabbak és Full HD felbontású képet mutatnak, karcsúak, könnyen beépíthetőek. Sok csatlakozóval rendelkeznek. Nyáron felmelegedésre hajlamosak, Peltier hűtő, mobil ventillátorok segíthetnek ezen.

Ha hálózatba kötjük a a készülékeket, akkor fontos a bekapcsolás sorrendje! Először adjunk áramot a szonár hálózatnak és induljon el a hálózati elosztó készülék. Ezután a fő egységet ( Master gépet) indítsuk el, majd, ha az felállt és a hálózatba beregisztrált, akkor indítsuk a többi készüléket, mint pl.a MegaLive vagy másik Solix , Helix készüléket.

szonardoki.hu
MegaLive átállítása tájkép üzemmódra

Ideális esetben azonos készülékek vannak egy csónakban. Solix- Solix, Helix – Helix készülékek. A készülékek látják mindegyik fejegységre kapcsolt szonár képét. Az útvonal pontokat megosztják egymással. Solix és Apex készülékeknél ezen felül még a térképeket is átküldik egymásnak. Vagyis elegendő 1 térkép kártyát behelyezni és látható mindegyik készüléken.

Vegyes hálózat esetén csak az útpont adatokat és MegaLive szonár , régi 360 fokos jeladó képét osztják meg egymással a készülékek.

Apex – Solix párosítást választottam a folyami csónakra. A kuttyogatás miatt jobbra és balra is fel lehet szerelni a Solix készüléket, míg az Apex balra hátulra , fixen maradt. Az indok arra., hogy karos Honda motorral a csónak jobb oldalán ülünk és a bal oldalra könnyen tudunk nézni. MegaLive mindkétoldalra vagy előre is felszerelhető. Így mindenféle szituációt meg tudok oldani. Ha kell hátul tudunk pergetni, ha kell az orrból. Akár 2 db MegaLive készüléket is lehet egyszerre használni.

3. Orrmotor szerelés:

A MinnKota Terrova, Ulterra orrmotorokat többféle módon is lehet rögzíteni a hajó testére.

  • Közvetlenül a testbe fúrt csavarokkal. Előnye egyszerű kivitelezni, de nehéz a csere, nehéz leszerelni a hajóról a motort. A gyári csomagban minden szükséges alkatrészt, rozsdamentes csavart előkészítettek. A leírás alapján könnyen felszerelhető. Két ember szükséges szereléshez a biztonságos emelés elhelyezés és a csavarok meghúzása miatt.
  • Alumínium sínes rendszerrel. A felső csúszó talp részhez rögzítjük csavarokkal a orrmotort, az alsó alumíniums sínt a hajó felszínéhez. Bármikor le lehet venni a stabilan rögzített orrmotorokat. Hátránya a rendszernek hogy csak hátra felé húzva szerelhető a motor, ezért sok helyre van szükség.
  • Gyors, műanyag rögzítő rendszerrel. Ennél a megoldásnál a hajó testén csak egy kisebb téglalap alakú műanyag erősített rész marad a hajón és nagyobb “keret” részt kell az orrmotor aljára csavarokkal rögzíteni. Ez kevés helyet igényel, de nehezebb, nagyobb motoroknál sérülhet, meghajolhat.
  • Megerősített gyors rögzítős rendszer. Nagyobb , robusztusabb, Quest motorokat lehet velük rögzíteni. Nagyobb rögzítő felület és erősebb, vastagabb.
  • Legújabb Quest fejlesztések: hátra csúsztatható, befelé mozgatható gyors rögzítésű rendszer, ami szállítás esetén lehet jó. Megerősített műanyag talpak Quest 24/36 Voltos motorjaihoz. Aluminium kemény tartó bázis lap, amit a gyorsrögzítő lemez alá lehet szerelni, így sokkal többféle orrkialakítású csónakra is lehet biztonsággal felszerelni az orrmotorokat.
Ulterra

Felszerelésnél figyelni kell, hogy középvonalban, a csúsznál legyen a motor. Fontos még : A lefelé tartó szár és a csónak dörzsléce/széle között legalább 2,5 cm távolság legyen.

szonardoki.hu

Régebbi típusú IPilote Link motoroknál külön fehér henger alakú HEAD szenzorokat kellett beépíteni, amik bluetooth-os rendszeren kommunikáltak a orrmotorok fejegységével. Párosítani kellett ezeket az eszközöket illetve kalibrálni, beállítani az irányokat. A haed-senzoroknak külön 12 V-os áramot kell biztostani 1,5 A -es biztosítékkal. Az elhelyezés nem annyira lényeges, csak a hajó tengelyének irányát tartsuk be és ne legyen felette, mellette nagyobb fém tárgy.

Az új fejlett GPS-vel szerelt Quest motoroknál már a fejbe építették az irányszenzort is. Nincs kommunikációs probléma.

Folytatjuk a szerelési építési tanácsadást, lappozz tovább ! Előző rész itt olvasható !

QUEST MOTOROK leírásainak összefoglalója itt látható !


2024.08.03. | Blog