Hajó átépítés 4. rész
Hajó átépítés 4. rész

Összeraktuk a hajónk főbb részegységeit : hajótest, motor, orrmotor, szonár, szonárfejek. Csak még nincsenek összekötve és optimálisan beállítva. Ebben a fejezetben erről szeretnék írni.

Fő motor kiválasztása

Balatonon, Fertő és Velencei tavon csak elektromos hajómotorokat engedélyeznek. Ezek kiválasztásánál szempont lehet, hogy mekkora legyen a motor teljesítménye, ugyanis ha 7,5kW vagy nagyobb a meghajtó motor teljesítménye, akkor Balatonnál kismotoros hajóvezetői engedéllyel 1500 m-nél mélyebbre is bemehetünk lajstromszám nélküli csónakkal is . Ez a süllő- fogas vadászoknak nagyon fontos, mert nyáron sokszor csak ilyen mélyen találhatóak meg a halak.

A jogszabályban meghatározott 7.5 kW -os elektromos motorok : a nehezen beszerezhető és rendkívül drága kategóriát jelentik a horgászoknak. A kisebb horgászcsónakokra indokolatlanul nagy, nehéz motorokat kell fel szerelni. Ráadásul nagy méretű akkumulátor csomagokat kell elhelyezni, amik általában 24-36-48V feszültséget biztosítanak. Minimum 100-200AH teljesítményt kell választanunk ekkora motorokhoz.

Epropulsion NAvy 6.0 – Itt még fent van a meghajtó motor, az EVO-nál a vízben lent helyezkedik el.

Az általunk is forgalmazott Epropulsion Navy motorokból 6.0 EVO típus volt eddig a legnagyobb, de már tavaly télen bemutatták külföldön a nagyobb teljesítményű 10 és 20kW -os verziókat is. Ezen típusok érkezése hazánkba 2024 végén várhatóak.

A hajómotorok és akkumulátorok szerelésénél fontos felhívni a figyelmet, hogy szakember szerelje be és megfelelő vastagságú vezetékeket, jó illeszkedést, korrózió mentes összekötéseket alkalmazzanak. Amennyiben nem így teszünk, akkor elektromos tűzet okozhatunk. Csónak/Hajó stabilitása – kiegyensúlyozása szempontjából, az akkukat középre helyezzük, a vezetékeket a szonár kábelektől távol , lehetőleg másik oldalon vezessük végig. Interferencia léphet fel, amit elsősorban az Si, oldal nézetben láthatunk.

A Lithium akkumulátorok 2000 C fokos hővel égnek és nem lehet egyszerűen eloltani!

A LiFePo4 akkuk kevésbé hajlamosak a gyulladásra, megbízhatóbbak. Az ólomsavas akkumulátorokhoz képest fele annyi a tömegük és minimum 2000x lehet őket tölteni, télen is leadják a teljes teljesítményüket! Azt hiszem erről nem sokat kell beszélnünk, mivel már szinte minden eszközt ilyen akkukkal szerelnek, mindenki ismeri ezen adatokat.

Fontos! A töltők áramellátása is vastagabb kábelekkel történjen, ne a legolcsóbb hosszabbítóval.

szonardoki.hu

Az egyensúlyi helyzet …

A csónakban a főbb súlyokat úgy kell elhelyezni, hogy ne dőljön a hajó sem bal, sem jobbra. Elektromos csónak nem fog megsiklani, itt a cél az hogy minél hosszabb legyen a vízvonal, hosszabb legyen a hajó , kevésbé merüljön a vízbe – így tudunk nagyobb sebességet kevesebb energiával elérni. Figyelni kell, hogy az orrnál a balatoni hullámok becsaphatnak. Ha több utasunk van, akkor át kell majd ültetni őket, ha nem megfelelő az egyensúly.
Folyó vízi csónakra nagy benzines motort használunk. A súlypont itt is fontos. A tapasztalat az, hogy az utasokat – nagyobb akkumulátorokat előre kell ültetni . Így gyorsabban megsiklik a csónakunk. Én pl. a Jack Plate alkalmazásával hátrébb helyeztem a motort kb. 15 cm-vel , ami miatt farnehéz lett a csónakom. – Az orrban lévő tárolóban helyeztem az összes akkumulátort és horgonyt, súlyt, de még így is ki kell ültetni az utasokat az elülső sectioba.

A csónakokat traileren szállítjuk. A biztonságos közlekedés érdekében ezt is be kell állítani, hogy egyensúlyban legyen. A vonóhorognál kb. 70-80kg lehet maximális terhelés. Ha ennél több, akkor tengely előbbre kell mozgatni. C típusú megerősített oldalfalú gumikkal nagyobb távolságot is meg lehet tenni. Ha fékezett utánfutónk van, akkor a fékek működését is érdemes ellenőrizni, beállítani.

Olaszországi és magyar utakon piros-fehér fényvisszaverő táblával jelezzük a hajónk végét. A motorra szoktam szerelni gumipókkal.

Itt még nincs vége…..

Tapasztalatok , befejező cikk következik!

Hajó építési cikk 1 rész, 2. rész, 3. rész


2024.08.25. | Blog